Μια επανάσταση στην ζωή των μεγαλουπόλεων
Η πρόοδος της μηχανικής δημιούργησε μεταπολεμικώς σε όλα τα κράτη μια νέα ζωή με νέα μέσα και νέα κομφόρ αλλά και με νέους κινδύνους. Η καταπληκτική διάδοση του αυτοκινήτου σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο, επέφερε μια επανάσταση στην ζωή των μεγαλουπόλεων και είχε ως αποτέλεσμα την μετατροπή του ρυθμού της ζωής σε πυρετώδη.
Οι κίνδυνοι που προκύπτουν από την κυκλοφορία των τροχοφόρων συνεχώς αυξάνουν. Στις στατιστικές όλων των μεγαλουπόλεων του κόσμου, την πρώτη θέση σήμερα κατέχουν τα δυστυχήματα τα οφειλόμενα στην δράση των τροχοφόρων με επικεφαλής το αυτοκίνητο.
Κατόπιν τούτου ήταν φυσικό να ενδιαφερθούν όλα τα κράτη για τον περιορισμό της δράσης των τροχοφόρων! Ειδικές υπηρεσίες της αστυνομίας όλου του κόσμου οργανώθηκαν για την ρύθμιση της κίνησης στους πολυσύχναστους ιδίως δρόμους στα διάφορα κέντρα διασταυρώσεως και γενικά όπου η κίνηση έχει τόση εντατικότατα ώστε να περικλείει τους περισσότερους κινδύνους δυστυχημάτων.
Η ειδική υπηρεσία που συστάθηκε για την ρύθμιση της κίνησης, η γνωστή με τον τίτλο «υπηρεσία τροχαίας κινήσεως» είναι αλήθεια ότι έθεσε τις βάσεις. Οι αστυφύλακες της τροχαίας όμως παρόλη την πείρα τους δεν κατόρθωσαν να περιορίσουν τα «δυστυχήματα κυκλοφορίας». Εκτός αυτού όμως και η κυκλοφορία των τροχοφόρων, με το σύστημα της δι’ αστυφυλάκων ρύθμισης προκαλεί συχνές προστριβές με τους οδηγούς που δημιουργεί μια κατάσταση πολύ λίγο εποικοδομητική της αξιοπρέπειας ενός πολιτισμένου κράτους.
Επί πλέον τα έξοδα διατήρησης των ειδικών αυτών υπηρεσιών ρύθμισης της τροχαίας κίνησης είναι υπερβολικά, υπερβαίνοντα κατά πολύ τα ευεργετικά αποτελέσματα της δράσης τους.
Για τους λόγους αυτούς η Αστυνομία Πόλεων στην οποία υπάγεται η τροχαία σκέφτεται να αντικαταστήσει το εν ισχύ σήμερα σύστημα με το «αυτόματο σύστημα ρύθμισης της κίνησης».
Το σύστημα αυτό λειτουργεί σήμερα σε όλες τις μεγαλουπόλεις των κυριότερων κρατών του κόσμου και πρώτα εφαρμόστηκε στην Γερμανία και αργότερα στην Αμερική. Τα αποτελέσματα του έχουν ξεπεράσει κάθε προσδοκία.
Το αυτόματο σύστημα ρύθμισης της τροχαίας κίνησης!
Σε κάθε σημείο που η τροχαία κίνηση παρουσιάζει κινδύνους δυστυχημάτων αλλά και κινδύνους παρεμπόδισης της κανονικής κυκλοφορίας, αντί του όρθιου αστυφύλακα, που είναι υποχρεωμένος να εκτελεί επί τέσσερις συνεχείς ώρες τα κωμικά και στερεότυπα σκηνικά της κίνησης των γαντοφορεμένων χεριών, είναι τοποθετημένοι ειδικοί προβολείς, κανονίζοντας αυτόματα την κυκλοφορία.
Τα συμπλέγματα αυτών των προβολέων αντιπροσωπεύουν τρία χρώματα. Το κόκκινο, το κίτρινο και το πράσινο. Το πρώτο σημαίνει τέλεια στάση. Το δεύτερο είναι προειδοποιητικό. Προειδοποιεί δηλαδή τον οδηγό ότι πρέπει να ετοιμαστεί για στάση. Το τρίτο, το πράσινο, δίνει την άδεια της διαβάσεως. Σημαίνει δηλαδή την λέξη: «Ελεύθερος».
Οι προβολείς αυτοί ή οι λυχνίες, βρίσκονται συνήθως στην κορυφή ειδική στήλης τοποθετημένης στο μέσο του σημείου που συναντούνται τρεις ή τέσσερις δρόμοι. Ο χειρισμός τους γίνεται από απόσταση μέσα από το γενικό κέντρο στο οποίο υπάρχει το γενικό ταμπλό χειρισμού που δεν απασχολεί παρά μόνο δύο ή τρεις το πού εξασκημένους αστυνομικούς υπαλλήλους.
Στην Αθήνα
Δεδομένου ότι η Αθήνα διαφέρει από το Βερολίνο από άποψη ρυμοτομίας, χρειάζονται λιγότερες λυχνίες. Παραλλήλως, στα θορυβώδη κέντρα όπως στην πλατεία Συντάγματος και Ομόνοιας και στις οδούς Σταδίου, Πανεπιστημίου και Πατησίων μπορούν να τοποθετηθούν και ηλεκτρικοί κώδωνες οι οποίοι συνδεόμενοι με τις ηλεκτρικές λυχνίες θα ηχούν ευθύς μόλις δοθεί το σήμα της ελεύθερης διόδου.
Το γενικότερο κέντρο ρυθμίσεως μπορεί να βρίσκεται σε ένα αστυνομικό τμήμα ή ακόμα καλύτερα στο κτίριο του αρχηγείου της αστυνομίας πόλεως.
Ανάμεσα στα αγαθά που θα προκύψουν από την εφαρμογή του αυτόματου συστήματος ρύθμισης της τροχαίας κίνησης είναι ότι θα μειωθούν στο ελάχιστο οι προστριβές μεταξύ αστυνομικών και οδηγών και ότι η κυκλοφορία θα αποκτήσει στερεότυπο και κανονικό ρυθμό. Όσο αφορά τα έξοδα του αυτόματου συστήματος είναι ασύγκριτα λιγότερα από εκείνα που απαιτούνται σήμερα για την δια αστυφυλάκων ρύθμιση της κυκλοφορίας οι οποίοι θα μπορούσαν χρησιμοποιηθούν αλλού αποτελεσματικότερα…
Αθήνα
27 Ιανουαρίου 1932