Ο Σολ Γκούντμαν δεν είναι αθώος

Όταν η δικηγορική πλέμπα υπηρετεί την νομική επιστήμη, μόνο κακά πράγματα μπορεί να συμβούν

Ο Σολ Γκούντμαν δεν είναι αθώος

Δεν υπάρχει αμφιβολία για το γεγονός ότι η σειρά Better Call Saul είναι ένα αριστούργημα και βασικό στοιχείο στο οποίο δομείται ως τέτοιο είναι η οριακότητα των επιλογών του κάθε χαρακτήρα. Επιλογές τοποθετημένες μαζί με το αρνητικό τους εκμαγείο στο ηθικό σύμπαν του κάθε χαρακτήρα περιμένουν την σειρά τους για να δομήσουν το σύστημα αξιών και την προσωπικότητα του κάθε χαρακτήρα. Δεν μπορεί να υπάρξει καλύτερος τρόπος να χτιστεί ένας ήρωας αν δεν είναι συγχρόνως και αντιήρωας και αυτό ακριβώς κάνουν με τεράστια επιτυχία οι δημιουργοί της σειράς.

Κανένας ήρωας δεν είναι αθώος

Όμως κανένας αρχαίος ήρωας ή θεός, κανένας άγιος, κανένας υπερήρωας και κανένας μυθικός χαρακτήρας δεν είναι αθώος. Κανένας μυθιστορηματικός, τηλεοπτικός ή κινηματογραφικός χαρακτήρας της μαζικής κουλτούρας δεν είναι αθώος. Η μαζική κουλτούρα είναι ένας βασικός τομέας, όπου καταγράφονται, αντανακλώνται και κυρίως επιβάλλονται οι κοινωνικές πεποιθήσεις. Η μαζική κουλτούρα οδηγεί σε εσωτερίκευση πολιτικών, κοινωνικών, πολιτισμικών και ιδεολογικών πεποιθήσεων ή για να το πω λίγο πιο παλιομοδίτικα και αλτουσεριανά, οι πλατφόρμες ψυχαγωγίας τύπου Netflix είναι ένας ακόμα ιδεολογικός μηχανισμός του κράτους.

Ο κάθε χαρακτήρας λειτουργεί ως πρότυπο, εξυπηρετώντας συγκεκριμένους προπαγανδιστικούς σκοπούς. Σε αυτό το πλαίσιο, ο χαρακτήρας του Σολ ή Τζίμ ως προϊόν της μαζικής κουλτούρας, μιας μαζικής κουλτούρας που παράγει αριστουργήματα, μεταξύ άλλων εξυπηρετεί και μια αρκετά διακριτική προπαγάνδα αντεγκληματικής πολιτικής.

Είναι κάτι σαν προαπαιτούμενο για τα έργα μαζικής κουλτούρας η διαφθορά να παρουσιάζεται όχι ως αυτό που είναι, όχι ως δομικό κομμάτι της λειτουργίας του κεφαλαίου και του κράτους και κατ’ επέκταση της αστυνομίας αλλά ως εμπόδιο για την σωστή λειτουργία της. Ένα εμπόδιο το οποίο συνήθως βάζουν καπάτσοι δικηγόροι που επικαλούνται καταχρηστικά τον νόμο, το Σύνταγμα και άλλες παρωχημένες αξίες και αόριστες έννοιες που τελικά αυτές φαίνεται να ευθύνονται για το εμπόριο ναρκωτικών και την βία.

Ο λόγος ύπαρξης του νομικού πολιτισμού είναι η προστασία των εμπόρων ναρκωτικών

Ο ρόλος του Σολ, ενός δικηγόρου που ασκεί το επάγγελμα του αξιοποιώντας τις γνώσεις που συσσώρευσε ως πρώην απατεώνας, επιτελεί αυτόν τον βαθιά συντηρητικό ρόλο.

Συμπαθής μέσα στην λαμογιά του, συμπαθής μέσα στο αέναο αυτοερωτικό παιχνίδι με τα ηθικά του όρια, συμπαθής λόγω της συνέπειας του προς τον πυρήνα του χαρακτήρα του παρά τις συνεχείς του μεταμορφώσεις, επιτελεί μια ύπουλη λειτουργία ως μια διαρκής υπόμνηση ότι η προστασία των δικαιωμάτων των κρατουμένων, των ανακρινόμενων και των κατηγορουμένων είναι σύμφυτη με την παρανομία και με το Κακό. Ότι η νομική προστασία που μπορεί να παρέχει ένας δικηγόρος σε κάποιον κατηγορούμενο λειτουργεί πάντα και συνειδητά προς όφελος των συμφερόντων των καρτέλ. Ότι ο λόγος ύπαρξης του νομικού πολιτισμού είναι αν μη τι άλλο η προστασία των εμπόρων ναρκωτικών καθ’ αυτή.

Το Better Call Saul έρχεται να τοποθετηθεί ως κορωνίδα της βασικής αιχμής των πολιτιστικών προϊόντων μαζικής κουλτούρας ότι ο μοναδικός λόγος που η αστυνομία δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά είναι επειδή δεσμεύεται από παράλογους νόμους και αυτού του είδους τους καπάτσους δικηγόρους που έχουν την σατανική δύναμη όταν δεν γητεύουν δικαστές, να σαμποτάρουν τον αγώνα κατά του εγκλήματος επικαλούμενοι ράντομ άρθρα του Συντάγματος κατά την διάρκεια ανακρίσεων. Ανθρώπων που ασκούν ένα επάγγελμα το οποίο δεν είναι άλλο από το να προστατεύει τους αδίστακτους εγκληματίες και έχουν το θράσος να διαλαλούν στην TV τις υπηρεσίες τους ως πραμάτεια με αισθητική τελεμάρκτινγκ.

Προς επίρρωση των παραπάνω αρκεί ενδεχομένως το διαφημιστικό σποτ του Saul Goodman σχετικά με τις υπηρεσίες του:

«Γεια. Είμαι ο Saul Goodman. Γνωρίζατε ότι έχετε δικαιώματα; Το Σύνταγμα λέει ότι έχετε. Το ίδιο και εγώ. Πιστεύω ότι οποιοσδήποτε κάθε άντρας, γυναίκα ή παιδί σε αυτή τη χώρα είναι αθώοι μέχρι να αποδειχθούν ένοχοι. Και γι' αυτό παλεύω για σένα, Αλμπουκέρκη! Καλύτερα να τηλεφωνήσεις στον Σαούλ. 

Saul Goodman, δικηγόρος.»

Τελικά ο Saul Goodman είναι μια «Μαιμού με όπλο» όπως τον χαρακτήρισε ο αστός μεγαλοδικηγόρος αδελφός του (επειδή πήρε το πτυχίο του από ανυπόληπτο πανεπιστήμιο δια αλληλογραφίας) καθώς η νομική επιστήμη δεν είναι για τη πλέμπα και όταν η πλέμπα την υπηρετεί μόνο κακά πράγματα μπορούν να συμβούν.

Hamlin, Hamlin & McGill, Davis and Main και Schweikart & Cokely

Συγχρόνως οι αστοί δικηγόροι, Χάουαρντ Χάμλιν και Τσακ ΜακΓκιλ της Hamlin, Hamlin & McGill, ο Clifford Main, διευθύνων σύμβουλος στην Davis and Main, ο Rich Schweikart, συνεργάτης της Schweikart & Cokely είναι πάντα τίμιοι, δεν ξεπερνάνε τα όρια ούτε της νομιμότητας ούτε της εντιμότητας. Είναι συνεπείς, είναι φιλάνθρωποι και ανθρωπιστές. Οι προσωπικότητες τους διέπονται και κινητροδοτούνται από υψηλές μονάχα αξίες, είναι καλλιεργημένοι και φιλότεχνοι, υπηρέτες της επιστήμης και του επαγγέλματος τους που το μόνο ατόπημα που επιτρέπουν στον εαυτό τους είναι μια ίσως παιγνιώδης κατάχρηση της ρητορικής τους δεινότητας. Και προς θεού δεν αναλαμβάνουν ποτέ ποινικές υποθέσεις παρά μόνο δίκαιες αγωγές. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των δικηγορικών γραφείων-κολοσσών που διευθύνουν είναι πάντα υγιής και στο πλαίσιο ενός ειλικρινούς αλληλοσεβασμού και μιας αμοιβαίας εκτίμησης.

Ντιλ στις τουαλέτες του δικαστικού μεγάρου

Όλη αυτή η μπουρζουάδικη ατμόσφαιρα του δικηγορικού λόμπι, πλαισιώνεται από αστούς και προσηνείς δικαστές οι οποίοι επίσης λειτουργούν στο πλαίσιο αμοιβαίου σεβασμού και θαυμασμού, εικόνα που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις ποινικές υποθέσεις των μικροδικινητών όπου τα νομικά ντιλ μεταξύ του δημόσιου κατήγορου Bill Oakley και του Τζιμ ή Σολ γίνονται στις τουαλέτες του δικαστικού μεγάρου την ώρα που κατουράνε ή πλένουν τα χέρια τους μετά το κατούρημα.

Ακόμα και η Κίμ Γουέξλερ, η ταλαντούχος δικηγόρος, αυτή που κατάφερε να σπουδάσει και να φτάσει στο σημείο που έφτασε χάριν της μεγαθυμίας και της γενναιοδωρίας των αστών εργοδοτών και συναδέλφων της, κάποια στιγμή παρασύρεται από τις αναμνήσεις της παιδικής της ηλικίας και τον έρωτα της για τον Τζιμ και μέσω μιας σειράς επιλογών οδηγείται προς την ηθική της έκπτωση. Η έναρξη της ηθικής της κατάπτωσης, λοιπόν, σηματοδοτείτε συγχρόνως και από την εγκατάλειψη της λαμπρής σταδιοδρομίας της στον τομέα του επιχειρηματικού δίκαιου, την ενασχόληση της με μιαρές ποινικές υποθέσεις και την υπεράσπιση φτωχοδιαβόλων ως κατ΄ επιλογή υπηρεσιακή δικηγόρος.

Πλύσιμο δοντιών πάνω από όλα

Σε κάθε περίπτωση το ευτύχημα είναι ότι αυτού του είδους οι δικηγόροι βουρτσίζουν τακτικά τα δόντια τους, ακόμα και με ηλεκτρική οδοντόβουρτσα λίγο πριν πάρουν τον δρόμο για την ηθική κάθαρση.

Καμία δημοσίευση για προβολή