Περιγραφή
Πολιτισμός είναι το σώμα
Πρωτοπόρος στις εκπαιδευτικές μεθόδους του θεάτρου και ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες στον κόσμο, o Tadashi Suzuki με αυτό το βιβλίο ανοίγει την πόρτα στις φιλοσοφικές και πρακτικές προσεγγίσεις του στη σκηνή και παρέχει μια διεξοδική και κατανοητή διατύπωση των ιδεών και των πεποιθήσεών του πάνω στο θέατρο αλλά και στη ζωή.
Πολιτισμός είναι το σώμα
“Από το καλλιτεχνικό του σπίτι στο μικρό χωριό της Τόγκα στις Ιαπωνικές Άλπεις, η επιρροή του Ταντάσι Σουζούκι απλώθηκε σε όλον τον κόσμο, υπερβαίνοντας πολιτισμικά και πολιτικά σύνορα. Το τολμηρό του όραμα, γύρω από το πού μπορεί να φτάσει το θέατρο και τι μπορεί να καταφέρει, δεν χωράει κανέναν συμβιβασμό, παραμένοντας όμως εξαιρετικά γενναιόδωρο. Οι ρηξικέλευθες παραγωγές και οι μέθοδοι άσκησης της SCOT έχουν εμπνεύσει και εξακολουθούν να εμπνέουν γενιές καλλιτεχνών του θεάτρου και θεατών. Τη μέρα που γνώρισα τον Σουζούκι η πορεία της ζωής μου άλλαξε τροχιά οριστικά και αμετάκλητα. H ίδια η ύπαρξη του SITI (Saratoga International Theatre Institute) και της ομάδας του οφείλεται στην ενόραση, την υψίνοια και την αποφασιστικότητα του Σουζούκι”. (Ανν Μπόγκαρτ)
“Εκείνο που με εντυπωσιάζει περισσότερο στη δουλειά του Ταντάσι Σουζούκι είναι η μαεστρία και η ακρίβεια με τις οποίες μεταχειρίζεται τον χρόνο και τον χώρο. Για μιάμιση με δύο ώρες, η χρήση του ήχου, οι καθαρές σκηνικές μεταβάσεις, η θηριώδης δύναμη των ηθοποιών του, και όλα αυτά συμπυκνωμένα μέσα από το μοναδικό σκηνοθετικό του όραμα, δημιουργούν μια συνεχή ισχυρή ροή ενέργειας που κεραυνοβολεί το κοινό· μια συγκλονιστική τεχνική που απαιτεί εξαιρετική προσοχή και συγκέντρωση από πλευράς του θεατή. H μοναδική και ακραία απαιτητική μέθοδός του για την εκπαίδευση των ηθοποιών τον κατέστησε Μέγιστο Δάσκαλο σπανιοτάτου είδους, και του επέτρεψε να δημιουργήσει μια ομάδα που ακόμα και σήμερα, στην εποχή που όλα αλλάζουν τάχιστα, συνεχίζει να προωθεί την εξέλιξη του σύγχρονου θεάτρου”. (Γιούρι Λιουμπίμοφ)
“Στην Αμερική το θέατρο είναι κατά κύριο λόγο νατουραλιστικό. Οι άνθρωποι θέλουν να αισθάνονται άνετα. Θέλουν να μπορούν να ταυτιστούν εύκολα και γρήγορα με την κατάσταση. Τα θέλουν όλα έτοιμα, τυλιγμένα σε κουτί με έναν ωραίο φιόγκο από πάνω. Πιστεύω όμως πως, ιδανικά, θέλεις να φύγεις από το θέατρο και να το κουβαλάς ακόμη μαζί σου, να συνεχίσεις το σκέφτεσαι και να προβληματίζεσαι πάνω σε όσα είδες. Το συναρπαστικό με τη δουλειά του Σουζούκι είναι πως πηγαίνουμε στο θέατρο και μας περιμένει μια έκπληξη. Μας φέρνει σε θέση να πρέπει να σκεφτούμε επάνω σε όσα είδαμε, και τελικά φεύγουμε από το θέατρο και το σκεφτόμαστε ακόμη. Πιστεύω πως κατά μία έννοια η δουλειά μου είναι κοντά σε αυτό που κάνει ο Σουζούκι. Θέατρο που πρέπει να ξανασκεφτείς. Περισσότερο θέτει ερωτήσεις, παρά δίνει απαντήσεις”. (Ρόμπερτ Γουίλσον)
«Πρωτοπόρος στις εκπαιδευτικές μεθόδους του θεάτρου, διανοίγει τον ορίζοντα μιας πλήρους τοποθέτησης ανθρωπολογικής, φιλοσοφικής και θεατρολογικής σε ό,τι αφορά τη συνθήκη γένεσης και ανανέωσης της τέχνης του: τον ηθοποιό και τη σχέση του με το κοινό. Πάγια πεποίθηση του Σουζούκι είναι πως η τελειότητα στην ερμηνεία είναι ανέφικτη, ωστόσο ο ηθοποιός πρέπει να εξαντλήσει τα όρια των δυνατοτήτων του μέσα από την επίπονη άσκηση, ώστε να προσεγγίσει τη σωματική συνείδηση που θα τον βοηθήσει να προσεγγίσει την τελειότητα». (Νίκος Ξένιος, bookpress.gr, 05/03/2022)