Περιγραφή
Σταμάτα να μιλάς για θάνατο μωρό μου
Πολιτική και κουλτούρα στο ανταγωνιστικό κίνημα στην Ελλάδα (1974-1998)
Παρουσίαση
Ποτέ άλλοτε δεν έχουν γραφτεί τόσα λίγα για ένα κίνημα.
Κι αν στην παρούσα έκδοση το κίνημα αυτό τιτλοφορείται “ανταγωνιστικό”, επιδιώκοντας να αποδώσει τη διευρυμένη θεματολογία μιας κοινωνικής δυναμικής που δεν εξαντλείται σε ό,τι έμεινε γνωστό ως “ταξική πάλη”, ο αναγνώστης μπορεί να είναι σίγουρος ότι στις σελίδες του βιβλίου καταγράφεται μια σημαντική όψη του μεταπολιτευτικού αντιεξουσιαστικού και αναρχικού ρεύματος. Το βιβλίο επικεντρώνει την προσοχή του στην πολιτισμική διάσταση της δράσης του ανταγωνιστικού κινήματος την περίοδο 1974 – 1998, ενώ ταυτόχρονα διατυπώνει με ακρίβεια τις πολιτικές συνδηλώσεις που διαμορφώνονται στο πεδίο της κουλτούρας.
Αναλύοντας ένα σημαντικό κομμάτι κινηματικών διεργασιών που αφορά κυρίως τις καταλήψεις στέγης, την αυτοδιαχειριζόμενη ραδιοφωνία και την ανεξάρτητη μουσική σκηνή, η παρούσα μελέτη επεξεργάζεται θεωρητικά την πολιτική της προεικόνισης -που συχνά συμπυκνώνεται στο πρόταγμα “εδώ και τώρα”- και παραδίδει μια πληθώρα εργαλείων, ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα για διάφορα ζητήματα, όπως η λογική των οριζόντιων, μη-ιεραρχικών δομών, η σύγκρουση δημόσιου/ιδιωτικού – ανοιχτού/κλειστού, η απόρριψη των επίσημων ΜΜΕ, αλλά και γενικά η συζήτηση περί διαμεσολαβημένης επικοινωνίας, το θέμα της εναντίωσης στην εμπορευματοποίηση, αλλά και της υποκουλτούρας. Επιπλέον, αυτή η πρώτη μεγάλου μεγέθους καταγραφή ενός σημαντικού μέρους της κινηματικής ιστορίας, μπορεί να προσληφθεί ως μια επιπλέον αφορμή για δημιουργικό αναστοχασμό, ιδιαιτέρως σημαντικού στις απαιτητικές προκλήσεις μιας περίπλοκης κοινωνικής και πολιτικής συγκυρίας, όπου η κοινωνική δυναμική καλείται να πραγματευτεί την αναδιοργάνωσή της. Ως κομμάτι αυτής ακριβώς της απόπειρας για εκ νέου κοινωνική κινητοποίηση και δημιουργία μπορεί άλλωστε να κατανοηθεί η μνήμη: ως δυνατότητα της πράξης που εκκρεμεί. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου Σταμάτα να μιλάς για θάνατο μωρό μου)
Περιεχόμενα
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Η ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ALBERTO MELUCCI ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ
ΜΕΤΑΝΑΡΧΙΣΜΟΣ
Μαρξ – Μπακούνιν
Μπακούνιν – Φουκώ
Η πανταχού παρουσία της εξουσίας
Η πανταχού παρουσία της αντίστασης
Οι καταβολές του μεταναρχισμού
ΤΟ “ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ 1968” ΩΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΤΩΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ
Για μια μοριακή επανάσταση;
“Προσωρινές Αυτόνομες Ζώνες”
Κοινωνική ή μοριακή επανάσταση: Ένα αγεφύρωτο χάσμα;
ΤΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΟΙ ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΖΥΜΩΣΕΙΣ ΣΤΑ ΕΞΑΡΧΕΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ
Η ΑΝΑΔΥΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΡΧΙΚΟΥ / ΑΝΤΙΕΞΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΥ (Α/Α) “ΧΩΡΟΥ”
Ο “ΙΔΙΟΤΥΠΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ” ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ ’80
“Ιδεολογική καταστολή”
“Καταστολή των αισθήσεων”
“Πολεοδομική καταστολή”
Αστυνομική καταστολή
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΧΩΡΟΣ: ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΣΤΕΓΗΣ
ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΣΤΕΓΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Το στεγαστικό πρόβλημα
Η “επανοικειοποίηση της καθημερινής ζωής”
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ
Η επίδραση της πυρηνικής οικογένειας
Το στεγαστικό ζήτημα
Το “πρώτο κύμα καταλήψεων στέγης”
Το “δεύτερο κύμα καταλήψεων στέγης”
Ο χάρτης του “δεύτερου κύματος”
Η ενδοκινηματική διαμάχη για το “πολιτικό” και το “εναλλακτικό”
Ο “θερμός χειμώνας των καταλήψεων”
Ο χάρτης του “θερμού χειμώνα”
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΗΨΕΩΝ ΣΤΕΓΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Από την καθημερινή πολιτικοποίηση στην πολιτικοποίηση της καθημερινής ζωής (και τανάπαλιν)
Το ζήτημα της νομιμότητας
Δημόσιο και ιδιωτικό: Ανασυνθέτοντας τα όρια
Αυτοδιαχείριση, αντί-ιεραρχία και άτυπη ιεραρχία
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΕΝΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ
Η ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΔΙΑΜΑΧΗ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ
Η “ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ” ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Η ΑΝΘΙΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΕΝΗΣ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Οι απαρχές
Οι βασικοί άξονες λειτουργίας: Αντί-ιεραρχία και “αντί-εμπορευματικό”
Νομικό πλαίσιο και καταστολή
Κοινωνικό ραδιόφωνο
Πειραματικό ραδιόφωνο
Μέσο προπαγάνδας;
ΓΙΑ ΜΙΑ “ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ”;
Για μια ολιστική επικοινωνία
Εκφάνσεις ενός “μποντριγιαρικού λουδιτισμού”
Τα Μ.Μ.Ε. ως μηχανισμοί μεσολάβησης
“Σημειολογικός ανταρτοπόλεμος”
Η απόρριψη των επίσημων Μ.Μ.Ε.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ: ΑΥΤΟΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ROCK ΣΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Η περίπτωση του Νικόλα Άσιμου
Το rock των Εξαρχείων
Η πολιτική των συναυλιών
Η PUNK ΕΚΔΟΧΗ ΤΟΥ “ΙΔΙΟΤΥΠΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ” ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ ’80
Τα βασικά χαρακτηριστικά της punk υποκουλτούρας
“Punk μανιφέστα”: Η θεματολογία των στίχων
Ενάντια στην αφομοίωση: Από την υποκουλτούρα στην αντικουλτούρα
Η διεθνής “αναρχο-punk” σκηνή και η επιρροή της στην Ελλάδα
Η ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ
Το Στέκι της Φιλοσοφικής στην Θεσσαλονίκη
Η Villa Amalias στην Αθήνα
Η περίπτωση της Πάτρας
Η εξάπλωση του punk στην ελληνική επαρχία
ΤΟ “ΣΧΙΣΜΑ” ΣΤΟΥΣ ΚΟΛΠΟΥΣ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ
Η περίπτωση της Αθήνας
Η εκδοχή του “σχίσματος” στην Θεσσαλονίκη
Το “σχίσμα” στους κόλπους των zines
Ερμηνείες του “σχίσματος”
Η ΠΑΓΙΩΣΗ ΤΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΑΥΤΟΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ
Η Villa Βαρβάρα στην Θεσσαλονίκη
“Διατάραξη Οικιακής Ειρήνης”
Τα κυρίαρχα αισθητικά στοιχεία της σκηνής
Η παγίωση των όρων των αυτοοργανωμένων συναυλιών
Η αναπόφευκτη (;) ύφεση της σκηνής
ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Επιχειρώντας το “ξεπέρασμα της τέχνης”
Κριτική του επιχειρούμενου “ξεπεράσματος της τέχνης”
Η αυτοοργανωμένη μουσική σκηνή ως “πολιτισμικό πεδίο”
Αυτοοργανωμένη μουσική σκηνή και στρατευμένη τέχνη
Το ζήτημα της βίας στις συναυλίες
Το ζήτημα της γκετοποίησης
ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ